Retired rector officiating at mass for the community of La Cruz Blanca on pilgrimage to El Palmar.  
An Irishman who has lived in El Palmar for 28 years. He lives in the old house of the American devotee Edward Walsh.
Maria Luisa LaChapelle is from Canada and is responsible for the maintenance of the shrine of the Immaculate Heart of Mary.
Cirilio González at the shrine next to an image of Father Pío de Pietrelcina, who also made the pilgrimage to El Palmar.
Ignacio Iziar at the shrine, the site of supposed apparitions of Mary.  
Blas Buendía Martínez in front of the venerated image.  
On the way to say the rosary in front of a white cross in the perimeter of the cathedral erected by the Clementines on the site of the apparitions.
La Capella, Barcelona. Photo: Pepe Herrero.  
La Capella, Barcelona. Photo: Pepe Herrero.  
La Capella, Barcelona. Photo: Pepe Herrero.  

La Cruz Blanca. El Palmar de Troya | 2006
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Set within a broader project,The Blessed, this series takes as a particular working text the heretical group La Cruz Blanca, which appeared in the hamlet of Utrera El Palmar de Troya after the first Marian apparitions in 1968. The feature of this charismatic community which shares its Marian devotion with the Palmaria de las Carmelitas church –famous for the media coverage of its activities– is the small number of members and their advanced age.

La Cruz Blanca ended up becoming orthodoxy within the heterodoxy of the visions of El Palmar. Initially the members belonged to the Palmaria Church, but the struggles between the ecclesiastical hierarchy and the apparitionist movement led to a breakaway in the group; the religious authorities saw them as destabilising elements of their communities and tried to direct them along the path marked by the Second Vatican Council. Fundamentalist in inclination and defenders of the practices marked by the Tridentine Council, this new community nevertheless recognised Vatican authority, which later brought them a certain ecclesiastical tolerance. At the outset the group were very belligerent, but they became less so as they sprang up in other places, such as Alcira in Valencia or Sarral in Catalonia.

Encuadrado en un proyecto más amplio, Bienaventurados, esta serie aborda como contexto de trabajo particular el grupo herético de la Cruz Blanca, que surge en la pedanía de Utrera El Palmar de Troya a partir de las primeras apariciones marianas de 1968. Esta comunidad, de carácter carismático que comparte su devoción mariana con la Iglesia Palmaria de las Carmelitas –famosa por la cobertura mediática de sus actividades–, se caracteriza por el reducido número de miembros y la elevada edad de los mismos.

La Cruz Blanca acabó por convertirse en la ortodoxia dentro de la heterodoxia que suponían las visiones de El Palmar. Inicialmente sus miembros formarán parte de la Iglesia Palmaria, pero las luchas entre la jerarquía eclesiástica y el movimiento aparicionista desencadenarán una escisión del grupo –las autoridades religiosas los veían como elementos desestabilizadores de sus comunidades, a las que intentaban dirigir por la senda marcada por el Concilio Vaticano II. De talante integrista y defensores de las prácticas marcadas por el Concilio tridentino, esta nueva comunidad reconocerá, sin embargo, la autoridad vaticana –lo que les reportaría posteriormente cierta tolerancia eclesiástica–. Este grupo presenta en sus inicios una gran beligerancia, que después perderán renaciendo en otros lugares, como Alcira en Valencia o Sarral en Cataluña.