Acrobacias 1  
Acrobacias 2  

Acrobacias | 1996
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The will to dive into the void, to enter into immaterial, limitless space, is the starting point of Acrobacias. It is an action where Klein’s gesture is trivialised, and stripped of its vehement eagerness for transcendence. I introduce the artist-magician and their ritual as a show, mocking the ostentatious exhibition we make of culture and offering an alternative in no way as distinguished as Klein’s “dive”. The beautification of daily life and the conversion of art into an entertainment industry has broken down the real divide that exists between art and life. Although the breakdown of this division is a reality, today it can be seen in a diffuse form. None of the objectives it sought to achieve have been reached. The division has become an imaginary one, and impossible to place. Therefore, the great beyond, advocated by Yves Klein in his immaterial works as a jump into the void, has become, like the photo itself, a montage, a knowing wink, a frozen gesture removed from the temporal course. The work is therefore a way of competing for the glory, sovereignty and ostentation of a false step into "the great beyond". It walks in pursuit of a new record; to achieve greatness and became a landmark in history; to break free from the limits of gravity: to learn to fall a bit "nearer".

La voluntad de sumergirse en el vacío, de entrar en el espacio inmaterial e ilimitado es el punto de partida de Acrobacias, acción en la que se banaliza el gesto de klein, desnudándolo de su vehemente afán de trascendencia. Presentando al artista-mago y al rito como espectáculo, mofándose de la aparatosa exhibición que hacemos de lo cultural y ofreciendo una alternativa en modo alguno más insigne que el "planchazo" del propio Klein. La estetización de lo cotidiano, la conversión del arte en industria del entretenimiento ha frustrado la disolución real entre arte y vida. Esta liquidación si bien alcanzada, se presenta hoy bajo una forma difusa, en ella no se ha conseguido ninguno de los objetivos que se asociaban. Dicha distancia se ha vuelto imaginaria, imposible de ubicar, de ahí que el más allá que preconizó Yves Klein en sus obras inmateriales, como salto al vacío, se halla convertido, como la pretendida instantánea, en un montaje, un guiño, un gesto congelado sustraído al decurso temporal. La obra, pues, es una forma de concursar por la gloria, por la soberanía y ostentación de un fingido paso "más allá", caminar en pos de un nuevo record, realizar una hazaña que se convierta en un hito histórico, superar los límites de la gravedad: aprender a caer un poco "más acá".